Svar: 5 timer i autostol?

29. juni 2013

Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Hej med jer

Tak for jeres brev og velkommen til :)

Ud fra jeres beskrivelse, så lyder det som om at I godt kan vælge løsning nummer 2. Jeres datter er 9 måneder gammel, stolen kan lægges tilbage, så hun delvist ligger ned og hun kan slappe af. Dertil kommer at hun ikke er glad for at sidde i autostolen og køre i bil, så det lyder som om at det vil lykkes bedst, hvis det er om aftenen, hvor hun normalt er træt og naturligt sover et længere stræk.

Det vil være en god idé, hvis I en gang imellem kan stikke en hånd ind under numsen på hende og lette lidt på måden hun sidder - forhåbentlig uden at vække hende:) Når vi andre sidder, så skifter vi naturligt stilling hele tiden, og hun er for lille til at kunne dette, derfor bør I hjælpe hende med at få flyttet lidt på hende, så hun ikke sidder i samme stilling og ...

Annonce

... "trykker" samme sted på kroppen under hele turen.

Det vil også være rigtig godt, hvis I kan holde en længere pause, hvis hun vågner af sig selv og viser behov herfor. Det vil sige at jeres pause skal være fleksibel og efter hendes behov, så I holder pause, når hun vågner og ikke på et bestemt tidspunkt på turen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når I holder pause, vil det være rigtig godt, hvis I kan tumle med hende, lade hende kravle osv. så hun bruger sig selv motorisk inden I så skal køre igen. Og forhåbentlig vil hun så derefter acceptere jeres underholdning og falde i søvn fordi hun alligevel er træt, fordi det er sidst på dagen.

Når I kommer frem er det rigtig vigtigt at hun kommer ud af stolen og kan sove videre i en seng. Det er vigtigt at hun så vidt muligt ligger rigtig og ikke sidder eller halvt-sidder:)

Rigtig god tur!:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte